PT. De Nature Group -- Tahukah Anda, Sebaik sahaja jangkitan HIV dapat disahkan, rawatan perlu dimulakan secepat mungkin. Lebih awal ia dimulakan, lebih baik kesan yang diberikan. Bagi golongan tertentu, rawatan hiv mungkin perlu dimulakan serta merta. Golongan ini termasuk ibu mengandung dan fasa awal jangkitan HIV 6 bulan pertama.

Jika anda penghidap jangkitan HIV atau merasakan sedemikian tetapi belum menjalani ujian? Jangan malu untuk dapatkan pemeriksaan doktor. Lebih cepat anda bertindak, lebih baik!

Ketahui status dan apatkan rawatan hiv. Jangan malu untuk dapatkan ujian saringan dan pemeriksaan doktor. HIV atau human immunodeficiency virus pernah menjadi satu epidemik yang meragut banyak nyawa. Jika jangkitan hiv tidak dirawat, pesakit boleh mengalami Aids atau acquired immunodeficiency syndrome di mana sistem imun menjadi sangat lemah sehingga pesakit boleh meninggal dunia disebabkan jangkitan ringan. Selain itu, rawatan juga membantu mengawal virus daripada tersebar dalam komuniti.

JAUHKAN ANAK DAN KELUARGA ANDA DARI  PENGARUH LBGT
JAUHKAN ANAK DAN KELUARGA ANDA DARI  PENGARUH LBGT
Dianggarkan terdapat kira-kira 500,000 kes jangkitan hiv di negara ini dengan 120,000 daripada kes berkenaan berdaftar di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Meskipun kes baharu hiv yang disebabkan dadah sudah dapat dikawal, punca kes daripada transmisi seks menunjukkan peningkatan ketara sejak kebelakangan ini.

CARI TAHU LEBIH BANYAK : LBGT DAN STDs

Sebanyak 80 peratus daripada jangkitan itu adalah melalui hubungan seks dan turut membabitkan kes jangkitan lelaki mengadakan hubungan seks sesama lelaki (MSM). Apabila kegiatan MSM meningkat, secara tidak langsung bilangan kes jangkitan hiv terhadap wanita turut meningkat. MSM dilakukan lelaki yang sudah berkahwin tapi pada masa yang sama mengadakan hubungan seks terlarang dengan lelaki lain. Lebih mendukacitakan apabila MSM mempunyai persatuan dan sentiasa melatih ahli baru bagi menambah bilangan pengikutnya.

Rawatan HIV

Rawatan hiv berkesan akan menurunkan jumlah virus dalam badan dan seterusnya terbukti mengurangkan kematian akibat HIV dan AIDS, selain dapat mengurangkan transmisi jangkitan hiv secara seksual sebanyak 97 peratus. Namun hakikatnya, liputan mereka yang hidup dengan hiv dan menerima rawatan di negara ini masih rendah. Pada 2017 liputan yang menerima rawatan di seluruh dunia adalah sebanyak 59 peratus, manakala di Malaysia 54 peratus. Negara masih berdepan risiko jangkitan kerana tingkah laku berisiko masih berlaku dan adalah dianggarkan sejumlah 3.000 jangkitan baharu HIV dan AIDS dijangka dilaporkan setiap tahun.

Anda boleh memulakan rawatan hiv sebelum jangkitan menyebabkan kerosakkan yang lebih teruk kepada badan dan kesihatan anda. Perkara ini lebih dikenali sebagai ‘diagnosis awal’. Adalah penting untuk melakukan ujian kerana seseorang tanpa diagnosis HIV boleh nampak dan rasa sihat, akan tetapi jangkitan itu akan merosakkan kesihatan mereka lambat laun. Mereka juga boleh memberikan jangkitan tersebut kepada orang lain.

Mengapa diagnosis awal dan rawatan HIV sangat penting?
Sebaik sahaja HIV memasuki tubuh badan manusia, virus itu akan menjangkiti dan memusnahkan sel (dipanggil sel CD4) di dalam darah. Sel CD4 bertanggungjawab untuk melawan jangkitan, dan merupakan sel terpenting dalam sistem imun. Jika anda mengetahui yang anda ada HIV, doktor akan membuat ujian ke atas darah anda secara kerap untuk memantau sistem imun anda. Ujian ini akan mengukur jumlah sel CD4 dalam darah anda (kiraan CD4 anda), dan jumlah HIV yang ada dalam darah (viral load). Doktor akan tahu bila waktu yang paling baik untuk anda mulakan rawatan , yang selalunya akan diberikan menerusi campuran tablet. Permulaan rawatan dapat membantu menaikkan kiraan CD4 dan mengurangkan viral load anda.

Kiraan CD4 dapat mengukur bilangan sel CD4 yang ada dalam suatu sampel darah. Sel-sel CD4 merupakan sel yang melawan jangkitan di dalam sistem imun. HIV memusnahkan sel CD4, lalu merosakkan sistem imun. Sistem imun yang rosak menyukarkan badan untuk melawan jangkitan. Kiraan CD4 juga digunakan untuk memantau keberkesanan ubat HIV sebaik sahaja rawatan hiv dimulakan.
  1. Ujian ‘viral load’ mengukur sebanyak mana virus itu ada dalam darah. Rawatan HIV bertujuan untuk mengekalkan ‘viral load’ seseorang serendah mungkin supaya virus itu tidak dapat dikesan lagi dengan ujian ‘viral load’  tersebut. ‘Viral load’ yang tinggi meningkatkan lagi keperluan untuk memulakan rawatan.
  2. Ujian ‘drug-resistance’ mengenalpasti ubatan HIV yang mana yang tidak lagi berkesan melawan HIV seseorang, sekirang ada. Keputusan ujian ini pula akan digunakan untuk membantu pemilihan ubat HIV yang betul.

Rawatan HIV Dengan Terapi ARV

Terapi antiretroviral. Gabungan beberapa ubat antiretroviral yang digunakan untuk melambatkan HIV melipatgandakan dan menyebar ke dalam badan. Ubat antiretroviral sendiri adalah untuk rawatan jangkitan oleh retrovirus. Ubat antiretroviral yang sering digunakan untuk merawat HIV adalah: Inhibitor transkripase terbalik nukleosida, juga dikenali sebagai analog nukleosida, seperti abacavir, emtricitabine, dan tenofovir. Ubat-ubatan ini sering digabungkan untuk hasil terbaik. Inhibitor transkripase terbalik nonnucleoside, seperti efavirenz, etravirine, dan nevirapine. Inhibitor protease, seperti atazanavir, darunavir, dan ritonavir. Inhibitor kemasukan, seperti enfuvirtide dan Maraviroc. Integrase Inhibitor, dolutegravir dan Raltegravir.

Jika anda ingin penjelasan mengenai terapi antiretroviral, tanyakan dan berbincang dengan profesional konsol atau doktorkesihatan anda. Hak setiap orang yang telah diperiksa dan diketahui dijangkiti hiv adalah mendapatkan maklumat dan kaunseling yang betul dan mencukupi mengenai terapi ARV sebelum memulakannya. Maklumat ini mengandungi semua yang berkaitan dengan hiv, ubat-ubatan dan cara menggunakannya, manfaat rawatan, kesan sampingan ubat-ubatan dan lain-lain yang berkaitan dengan rawatan hiv.

Rawatan HIV Dengan Terapi ARV
Rawatan HIV Dengan Terapi ARV

Rawatan HIV dengan Terapi Herba

Berbahan dasar herba semulajadi dan tiada kesansampingan, tidaklah menghairankan bahawa herba telah menjadi prima donna ubat alternatif untuk mengubati semua jenis penyakit termasuk bantuan HIV. Beberapa dekad yang lalu, pakar herba dan pakar kesihatan dunia terus menjalankan penyelidikan tentang herba kerana terdapat banyak yang terbukti sangat membantu dalam penindasan Virus HIV jadi keputusan ujian menjadi tidak berkesan.

Hasil tidak aktif di sini mempunyai 2 kemungkinan, iaitu virus hanya tidur di sel terdalam atau virus itu hanya bersembunyi dan alat yang sekarang tersedia tidak dapat mengesan kehadirannya. Tetapi hasilnya agak menggalakkan dan pastinya boleh menjadi harapan baru bagi PLHIV untuk terus bersemangat dalam menjalani rawatan. Bagi anda yang memilih ubat Herbal, jangan teragak-agak untuk bertanya secara terperinci tentang bahan-bahan, kebenaran BPOM, alamat klinikal dan lain-lain.

Sijil Pendaftaran ISO 9001: 2015, Pembuatan Perubatan Tradisional Herbal. Semua ubat-ubatan yang diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan herba adalah Beriktiraf Halal  Selamat untuk ibu mengandung dan menyusui. Walau bagaimanapun, apabila anda mendengar perkataan ubat herba yang ada di dalam minda ramai orang adalah produk asli tanpa kesan, murah dan selamat untuk kesihatan. Sudah tentu itu salah satu kelebihan ubat herba itu sendiri. Nampaknya itu tidak mencukupi. Sebagai pesakit yang memerlukan penyembuhan, ramuan dan manfaat terperinci ubat mestilah jelas. Jadi di sini saya juga akan menerangkan fungsi sifat herba.

Fungsi Herbal De Nature Therapy adalah seperti berikut:
  1. Mencegah penghantaran atau pendedahan kepada HIV
  2. Membantu memperbaiki sistem imun
  3. Pembaikan sel-sel badan yang rosak
  4. Membantu mengeluarkan kulat di kawasan mulut dan mulut
  5. Meningkatkan CD4 dengan cepat
  6. Mengekalkan kesihatan dan kecergasan
  7. Rawat mual, muntah dan pening
  8. Merawat demam dan peluh sejuk pada waktu malam

NEW BREAKTHROUGH HERBAL RAWATAN HIV

SAMBILOTO ( Andrographis paniculata folium )
Sambilata sidaun pahit, senyawa ini mengandung andrographolide, yang mempunyai rasa pahit, tetapi di balik rasa pahit itu juga memiliki sifat untuk rawatan hiv. Kompaun ini mampu melindungi hati dari kesan negatif galactosamine dan paracetamol. Sebatian ini juga mempunyai peranan yang sangat besar dalam mengurangkan enzim CD4 supaya ia boleh menyekat pertumbuhan sel-sel kanser. Di samping itu, sebatian andrographolide juga mempunyai ciri-ciri yang dapat meningkatkan ketahanan. Oleh itu, dengan melihat kandungan yang dimiliki oleh daun pahit ini mempunyai keberkesanan dalam meningkatkan ketahanan, tidaklah menghairankan bahawa pick pahit dipilih sebagai salah satu jenis tumbuhan yang boleh digunakan sebagai alternatif utama untuk mengatasi hiv.

HABATOP (HABBATUSSAUDA)
Biji Hitam mampu bertindak sebagai rawatan semulajadi daripada jangkitan virus berpotensi maut, termasuk Hepatitis C. Di samping itu, manfaat jintan hitam telah digunakan selama berabad-abad sebagai rawatan untuk penyakit penyembuhan. Berikut adalah beberapa manfaat lain dari jintan hitam dalam ubat:
⧫ Kurangkan pertumbuhan sel-sel kanser di dalam badan.
⧫ Meningkatkan Cd4 dengan cepat
⧫ Mengekalkan stamina dan merawat keletihan
⧫ Membunuh bakteria pemakan daging MRSA yang mematikan.
⧫ Memulihkan kerosakan kepada sel akibat virus.
⧫ Membantu meningkatkan imuniti badan.
⧫ Menghalang kerosakan sel akibat virus bakteria dan radiasi.
⧫ Menstabilkan tekanan darah

GANGJIE ( Imperata cylindrica rhizoma )
Sebagai rawatan hiv yang diperbuat dari daun dan bunga misai kucing, akar alang-alang dan extra bahan lainya. Berfungsi untuk menangani demam, menggigil, tidak selesa. Meningkatkan stamina badan, mengekalkan kesihatan, membersihkan saluran ulser dan membantu mempercepat pemulihan penyakit kelamin yang biasanya muncul pada peringkat awal hiv.

REVIEW PESAKIT 
Disclaimer: *Perubahan dan tindakbalas kepada individu adalah berbeza bergantung kepada kesesuaian badan, hormon dan jangka sakit. 

Statistik dunia terkini menunjukkan peningkatan jumlah pesakit wanita yang dijangkiti HIV.Virus ini boleh dijangkitkan daripada seorang wanita kepada anak dalam kandungannya sewaktu hamil, semasa bersalin dan melalui penyusuan susu ibu. Kebanyakan mereka yang mendapat hiv tidak menunjukkan sebarang simtom atau tanda selama bertahun-tahun. Satu-satunya cara untuk mengenalpasti bahawa seseorang itu telah dijangkiti hiv ialah dengan membuat ujian darah bagi mengesan antibodi. Apabila hiv berkembang biak dan merosakkan sistem imun badan,  pesakit mudah dijangkiti oleh pelbagai jenis penyakit dan mula menunjukkan simtom.Peringkat inilah yang dipanggil AIDS. Rawatan hiv menjadi penting untuk mengelakan semua ini terjadi. Salam Sehat De Nature.
 
Top