PT. De Nature Group -- Rawatan HIV Positif adalah pengobatan yang menghalangi replikasi virus dan dengan demikian mengurangi viral load. Perawatan juga memperkuat sistem kekebalan tubuh orang yang hidup dengan HIV dan mencegah fase AIDS dari berkembang. Ketika pengobatan mengurangi viral load dan orang tersebut menjadi tidak terdeteksi , pengobatan juga membantu mencegah penularan virus. Ini dikenal sebagai I = I (Undetectable = Intransmissible). Manfaat dari mengambil pengobatan sangat banyak, tetapi di atas semua itu mereka memungkinkan untuk hidup sehat dan memiliki harapan hidup yang sama dengan orang-orang sehat pada umumnya. 






Rawatan HIV Positif

Merujuk kepada AIDS peringkat lanjut penyakit ini berlaku secara purata 7 hingga 12 tahun selepas jangkitan HIV tanpa rawatan. Dalam kes ini, orang yang dijangkiti mungkin berasa lemah kerana sistem pertahanannya tidak lagi berfungsi dengan baik. Kemudian penyakit serius boleh berkembang. Untuk menentukan kemajuan penyakit, ujian darah lanjut diperlukan.

CARA BERKESAN OBAT SEMULAJADI UNTUK HIV

Walaupun kita tidak boleh menyembuhkan jangkitan HIV, pada masa ini, orang yang positif HIV yang mengambil rawatan tetap dapat melindungi sistem pertahanan mereka dan tetap sihat. Dalam kes ini, dia tidak akan mengembangkan AIDS, dan boleh menjalani kehidupan normal (bekerja, mempunyai anak, dan lain-lain). Orang yang positif HIV mempunyai jangka hayat yang sama sebagai orang HIV-negatif jika mereka mendapat rawatan yang mencukupi.

Sejak 2008, kita tahu bahawa orang HIV positif yang mengikuti rawatan mereka dengan teliti dan yang mempunyai viral load tidak dapat dikesan tidak menghantar HIV, yang bermaksud bahawa virus itu masih ada, tetapi dalam jumlah tidak mencukupi untuk dihantar kepada orang lain. 

Peningkatan terapi antiretroviral telah mengurangkan kesan buruk daripada wabak HIV global dalam beberapa dekad yang lalu. Jangkitan HIV telah menjadi penyakit kronik, dan orang yang hidup dengan hiv ( PLHIV ) kini selamat, penuaan, dan memerlukan penjagaan dan penjagaan seumur hidup. Di semua peringkat umur, PLHIV mempunyai risiko komplikasi kronik dan komorbiditi yang meningkat, seperti penyakit tidak berjangkit dan gangguan penggunaan mental, neurologi dan bahan. Keadaan ini mungkin wujud sebelum ini, berkaitan dengan hiv atau disebabkan oleh penuaan.

Meningitis kriptokokal adalah jangkitan oportunistik biasa dan penyebab utama kematian pada orang yang HIV, terutamanya di sub-Sahara Afrika dan Asia Tenggara. Alasan utama untuk kadar kematian tinggi termasuk penyampaian yang lambat, ketersediaan yang rendah dan kos penyelenggaraan yang tinggi.

Highly Active Antiretroviral Therapy (HAART)
Regimen Terapi Rawatan HIV PositifSalah satu dari bagian penatalaksanaan infeksi HIV dan penyakit AIDS adalah pemberian obat antiretroviral (ARV). Pemberian beberapa jenis ARV dengan mekanisme kerja yang berbeda dikenal dengan highly active antiretroviral therapy atau HAART. Dasar dari pemberian HAART adalah bahwa sifat HIV sebagai virus retroviral yang mudah bermutasi sehingga akan cepat menimbulkan resistensi jika diberikan obat ARV monoterapi.
Highly Active Antiretroviral Therapy (HAART)

Highly Active Antiretroviral Therapy (HAART)

Rawatan HIV Positif Dengan ARV

Salah satu bahagian pengurusan jangkitan hiv adis ialah pentadbiran ubat-ubatan antiretroviral (ARV). Peruntukan beberapa jenis ARV dengan mekanisme tindakan yang berbeza dikenali sebagai terapi antiretroviral yang sangat aktif atau HAART. Asas ARV adalah sifat hiv sebagai virus retroviral yang mudah bermutasi sehingga dapat menyebabkan rintangan dengan cepat jika diberikan obat-obatan monoterapi ARV.  

Manfaat ARV
➧ Memperpanjang hidup Memperbaiki kualitas hidup
➧ Boleh bantu panjangkan jangka hayat
➧ Mengurangi viral load
➧ Improve hidup lebih sihat.

ARV adalah rawatan antivirus yang diberikan kepada orang yang positif hiv. Ubat-ubatan ini bukan untuk mengubati HIV tetapi berfungsi untuk menyekat aktiviti virus sekurang-kurangnya. Sehingga kini tiada ubat yang boleh menyembuhkan hiv. Tetapi diharapkan dengan rawatan ARV, PLHIV akan dapat hidup seperti orang lain dan memanjangkan harapan hidup.

ARV memang disubsidi oleh kerajaan untuk PLHIV yang memenuhi kriteria klinikal kerana memang merupakan program pemerintah untuk mengurangkan penyebaran hiv. Untuk mendapatkan ARV secara percuma sehingga sekarang, anda boleh melawat hospital rujukan. Anda boleh melihat senarai hospital rujukan ARV di bawah. Walaupun ARV boleh diakses secara percuma, yuran pentadbiran, doktor dan beberapa ujian lain seperti CD4, mungkin masih diperlukan. Yuran ini akan bergantung kepada hospital yang anda lawati

Jenis ARV Untuk Rawatan HIV Positif
Nucleoside inhibitor transcriptase terbalik (NRTI)
Inhibitor transkripase terbalik nukleosida (NNRTI)
Protease inhibitors (PI)

9 Kesan Sampingan Rawatan HIV Positif dengan ARV
➧ Kehilangan selera makan
➧ Perubahan dalam taburan lemak badan
➧ Cirit-birit
➧ Keletihan
➧ Kolesterol tinggi dan trigliserida (lipid) dalam darah
➧ Perubahan mood, kemurungan, keresahan
➧ Rash dan gatal merah pada tangan punggung dan kaki
➧ Gangguan tidur.

Mengapa ketaatan ARV penting?
Rawatan HIV positif sepanjang hayat dan menjejaskan gaya hidup.

Punca Rintangan ARV 
Virus ini mempunyai mutasi yang berbahaya, kerana mutasi membentuk virus yang paling berkuasa.
➧ Kadar ARV yang rendah dalam darah 
➧ Mutasi semulajadi
➧ Interaksi ubat dapat mengurangkan tahap ARV
➧ Dos tidak betul atau minum tidak teratur
➧ Dalam replikasi kadang-kadang ralat virus
➧ Mutasi semula jadi tidak terlalu berbahaya
➧ Mutasi dalam pentadbiran HAART.

RAWATAN HIV POSITIF DENGAN HERBA
JOM BELAJAR HERBA UNTUK RAWATAN HIV POSITIF

Rawatan HIV Positif Dengan Herba

Ubat herba adalah ubat-ubatan yang organik atau semulajadi yang diambil dari intipati tumbuhan. Mempunyai manfaat untuk rawatan tanpa sebarang campuran bahan kimia buatan (sintetik). Terapi Herba lebih disukai daripada ubat-ubatan kimia kerana ia menggunakan bahan-bahan alami sehingga dianggap sebagai risiko yang paling sedikit komplikasi dan kesan sampingan.

Manfaat Herba dalam Rawatan HIV yang positif:
➧ Memperpanjang hidup
➧ Meningkatkan kualiti hidup
➧ Mengurangkan beban virus
➧ Meningkatkan pertahanan badan
➧ Mencegah penghantaran HIV dari ibu kepada anak
➧ Mengurangkan kos penyelenggaraan untuk Infeksi Oportunistik
➧ Meningkatkan produktiviti PLHIV boleh berfungsi
➧ Kurangkan jumlah virus sebanyak mungkin
➧ Menambah kiraan sel CD4 sebanyak mungkin
➧ Boleh melambatkan resistensi

NEW BREAKTHROUGH HERBAL RAWATAN HIV POSITIF
SAMBILOTO ( Andrographis paniculata folium )
Sambilata sidaun pahit, senyawa ini mengandung andrographolide, yang mempunyai rasa pahit, tetapi di balik rasa pahit itu juga memiliki sifat untuk rawatan hiv. Kompaun ini mampu melindungi hati dari kesan negatif galactosamine dan paracetamol. Sebatian ini juga mempunyai peranan yang sangat besar dalam mengurangkan enzim CD4 supaya ia boleh menyekat pertumbuhan sel-sel kanser. Di samping itu, sebatian andrographolide juga mempunyai ciri-ciri yang dapat meningkatkan ketahanan. Oleh itu, dengan melihat kandungan yang dimiliki oleh daun pahit ini mempunyai keberkesanan dalam meningkatkan ketahanan, tidaklah menghairankan bahawa pick pahit dipilih sebagai salah satu jenis tumbuhan yang boleh digunakan sebagai alternatif utama untuk mengatasi hiv.

HABATOP (HABBATUSSAUDA)
Biji Hitam mampu bertindak sebagai rawatan semulajadi daripada jangkitan virus berpotensi maut, termasuk Hepatitis C. Di samping itu, manfaat jintan hitam telah digunakan selama berabad-abad sebagai rawatan untuk penyakit penyembuhan. Berikut adalah beberapa manfaat lain dari jintan hitam dalam ubat:
⧫ Kurangkan pertumbuhan sel-sel kanser di dalam badan.
⧫ Meningkatkan Cd4 dengan cepat
⧫ Mengekalkan stamina dan merawat keletihan
⧫ Membunuh bakteria pemakan daging MRSA yang mematikan.
⧫ Memulihkan kerosakan kepada sel akibat virus.
⧫ Membantu meningkatkan imuniti badan.
⧫ Menghalang kerosakan sel akibat virus bakteria dan radiasi.
⧫ Menstabilkan tekanan darah

GANGJIE ( Imperata cylindrica rhizoma )
Sebagai rawatan hiv yang diperbuat dari daun dan bunga misai kucing, akar alang-alang dan extra bahan lainya. Berfungsi untuk menangani demam, menggigil, tidak selesa. Meningkatkan stamina badan, mengekalkan kesihatan, membersihkan saluran ulser dan membantu mempercepat pemulihan penyakit kelamin yang biasanya muncul pada peringkat awal hiv.

REVIEW PESAKIT 
Disclaimer: *Perubahan dan tindakbalas kepada individu adalah berbeza bergantung kepada kesesuaian badan, hormon dan jangka sakit. 


Nota Penting Rawatan HIV 
Infeksi opportunistic (OI) adalah jangkitan yang lebih biasa dan lebih teruk pada individu dengan sistem imun yang lemah, termasuk orang yang menghidap HIV. OI kini kurang biasa daripada pada hari-hari awal HIV kerana rawatan hiv positif yang lebih baik dapat mengurangkan jumlah HIV dalam tubuh seseorang dan menjaga sistem imun seseorang lebih kuat. Walau bagaimanapun, ramai yang menghidap HIV masih terdedah kepada OI kerana mereka mungkin tidak tahu bahawa mereka telah dijangkiti HIV, mereka mungkin tidak menggunakan ubat, atau rawatan mereka mungkin tidak dapat mengekalkan tahap virus HIV pada tahap yang rendah supaya sistem imun mereka dapat melawan jangkitan . Atas sebab ini, penting bagi orang yang mengidap HIV menjadi akrab dengan OI yang paling biasa supaya mereka dapat bekerja dengan penyedia penjagaan kesihatan untuk mencegah OI atau mendapatkan rawatan untuk mereka sedini mungkin.
 
Top